السيد الخميني

285

استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )

س : 14 - اين جانب بر أثر مشكلات زندگى با رضايت عيالم تصميم گرفتم لولهء رحم عيالم را ببندم ، خواستم از شما كسب تكليف نمايم كه صلاح است يا خير ؟ ج - اگر موجب عقيم شدن او است جائز نيست ، و جلوگيرى به طورى كه عقيم نشود و موجب نقص و فساد عضو نباشد مانع ندارد . س 15 - استفاده از وسيلهء پيشگيرى موقّت به نام آى . يو . دى . . ( كه هنوز چگونگى تأثير آن در زمينهء جلوگيرى از حاملگى به طور قطع و يقين مشخّص نشده ، ولى به عقيدهء غالب كارشناسان با توجّه به آخرين مطالعات نقش آن جلوگيرى از جايگزينى نطفه در رحم پس از تشكيل آن مىباشد ) چه صورت دارد ؟ ج - اگر محرز نيست كه موجب سقط جنين است و موجب عقيم شدن و فساد عضو نيست مانع ندارد ، و چنانچه موجب سقط است جائز نيست ، و در هر صورت بايد مراعات أحكام لمس و نظر هم بشود . س 16 - آيا قطع دائم [ براى نطفه ] و از بين بردن إمكان آبستنى براى هميشه در افراد سالم مجاز است ؟ ج - جائز نيست .